Thursday, March 12, 2015

Att vara fast mellan fåfänga och moral

Jag har varit på varenda jävla hemsida i hela världen känns det som, jag har tittat på varenda läppstift i alla affärer jag varit i i flera veckors tid. Men jag hittar inget som liknar dessa i hela Europa:



Typiskt jävla fucking Lime Crime att göra de två snyggaste läppfärgerna mitt bleka fejs kan tänka sig, Cashmere och Riot. Och jag vet inte ens om jag vågar gå in på deras Venuspalett, som onekligen är ett samlarobjekt för en konst tillika sminknörd som en själv.
Så när jag, efter att ha fliken med Velvetines öppen tre dagar i sträck, än en gång går in och dreglar på tangentbordet ser att Riot (som är splitter ny och sönderhajpad) har släppts, och Cashmere och Venus är tillbaka i lager. Halvt skrikandes och grinandes vet jag verkligen inte hur jag ska agera och/eller reagera, av ett flertal anledningar.
1. Doe Deere, företagets CEO är en jävla idiot, otrevlig, rasist, ser sina kunder lika värda som damm.
2. Deras veganmärkning är fejk, de tar bort animaliska ingredienser från sin hemsida och benämner de som "error", FDA har inte godkänt deras veganmärkning heller såatteeeeeee...
3. I Oktober blev företaget hackade och jättejättemånga människor har blivit av med jättemycket pengar, men inte förrän i Januari vågade dem säga något till allmänheten och lösa problemet, dvs säkra deras hemsida lite grann. Ingen som blev av med pengar fick något tillbaka och företaget behandlade verkligen inte den här situationen på ett värdigt eller professionellt sätt :)
4. Lime Crime har ju alltid varit under lupp och skapat kontrovers, för några år sedan pratades det dock om något så oskyldigt som att ompaketera mica, inget ovanligt, men deras produkter säljs ju till överpris (heller inget ovanligt).
5. Jag vill verkligen ha grunkorna.
6. De enda dupes för Velvetinesena jag hittat är visserligen hälften så dyra (bl.a. LA Splash och Jefree Star gör utomordentliga dupes till iallafall Cashmere), men levererar inte till Sverige. Typiskt Amerikaner.
7. Att i Sverige köpa de väldigt liknande ögonskuggorna från Nyx, pris 90 kr stycket skulle blir mycket dyrare.

Så vad gör jag? Skapar ett e-kort såklart, så att eventuella pengatjyvar inte kommer åt mer än 200 spänn ifall det händer, och lägger 789 kronor, 92,95 dollars, på smink. Jag har lika mycket ångest över att ha köpt dem som jag skulle ha i resten av mitt liv om jag inte köpt dem. Ni får titta på mig med dömande ögon, jag tänker inte försvara mitt köp på något sätt. Jag skäms men jag tänker inte göra något åt det, jag rodnar, jag svettas, jag kan inte stå för vad jag gjort. Det kanske bara är en droppe i havet men det är lättare att bojkotta exempelvis Barilla, jag kan ju ändå inte äta gluten, men det här tilltalar mig på varenda plan i hjärnan. Förlåt.

No comments:

Post a Comment